Je B2B doelgroep bereiken via social media

Social media voor B2B: heeft dat wel zin?

Onder de aandacht komen bij leads en prospects: social media vormen vaak de basis voor het eerste contact. Je scrollt wat op je telefoon en voor je het weet heb je nieuwe sokken gekocht! Social media zijn dan ook een ideaal middel om gemakkelijk een groot publiek te bereiken en aan te zetten tot actie. Super leuk als je H&M, Bol.com of HEMA heet.

Maar geldt dat ook voor een kleine zakelijke doelgroep? Werkt social media voor B2B ook voor producten die wat duurder zijn? Zeg, een machine van 1 miljoen: gooit een B2B klant die op een regenachtige zondagmiddag in zijn winkelwagentje? Nee natuurlijk niet.

Hoe zet je social media dan wel effectief in voor B2B? Welke keuzes maak je en via welke kanalen bereik jij je doelgroep het beste? Voxx onderzocht wat wel en niet werkt.

zit de DMU wel op social media?

Wat doe je met social media als B2B je doelgroep is?

Social media voor B2B inzetten: het is behoorlijk uitdagend. Want de DMU’s die je het liefst wil bereiken, zijn vaak C-level. Juist die zitten niet de hele dag op social media. Wat is dan eigenlijk de waarde van social media voor B2B? En hoe zet je die effectief in?

Tip van de dag

Wij geloven dat social media voor B2B geen doel op zich is. Het oorspronkelijke ‘sociale’ aspect van deze media (écht direct contact met je klant) is namelijk vaak ontzettend lastig te bewerkstelligen. Zeker omdat veel mensen in B2B, en al helemaal op C-level, weinig tot niet (professioneel) op social media zitten. Dat maakt directe interactie met je klant lastig: weinig CEO’s zullen social media gebruiken om te communiceren met potentiële leveranciers.

Extra reclamezuil of inhoudelijke expert?

Social media worden vaak ingezet als (extra) reclamezuil. Dat is zeker niet per se slecht: je wilt mensen namelijk niet op je social mediakanalen houden, maar vooral doorverwijzen naar je website! Gebruik social media voor B2B dus slim: zie het niet als je einddoel. Volgers ‘winnen’ om de volgers, alleen inzetten op meer bereik of een tsunami aan borstklopperij de wereld in sturen: dat gaat je niet veel verder helpen.

Zet social media daarom in als het uithangbord van jouw bedrijf. Zie het als het ouderwetse reclamebord of – zoals contentgoeroe Cor Hospes zegt – de dorpspomp. Het is een prima basis om je publiek te bereiken, maar zorg dat ze daarna wel doorgaan naar jouw contentplatform, zoals je website. Want daar is de échte informatie te vinden.

Cijfers: welke social media voor B2B?​

70%

B2B marketeers gebruiken social media

Meer dan 70% van B2B marketeers verspreidt bedrijfsinformatie via een van de “Big 4”: LinkedIn, Twitter, Facebook en YouTube. 54% zegt leads te genereren via sociale media. Het gemiddelde B2B-bedrijf heeft zo’n zes social medianetwerken. 80% van B2B-marketeers heeft een specifieke social media-strategie, maar 32% heeft dit ook echt vastgelegd als basis om vanuit te werken.

71%

Twitter voor productlancering

77% van B2B-marketeers gebruikt Twitter om inhoud te verspreiden. 71% van de B2B-technologiemarketeers zegt dit medium te gebruiken als hun belangrijkste sociale mediaplatform voor productlancering. Twitter wordt vooral gebruikt voor pr-doeleinden en is onder journalisten nog steeds het belangrijkste nieuwsplatform.

59%

YouTube voor B2B

59% van B2B-marketeers gebruikt YouTube om inhoud te verspreiden. Het is momenteel de tweede zoekmachine na Google en het vierde meest effectieve B2B-kanaal dat marketeers gebruiken na email, LinkedIn en print. 73% van de B2B-marketeers zegt dat video een positieve invloed heeft op de ROI. Vooral voor webinars is YouTube een interessant kanaal waar klanten op zitten te wachten.

91%

Linkedin is dé B2B bron​

91% van B2B executives kiest voor LinkedIn als primaire bron voor nieuws en relevante content (64% kiest voor online nieuwsbronnen en 29% voor Twitter). Het staat op de tweede plaats na e-mail. Zo’n 80% van relevante leads is afkomstig van LinkedIn, het is 227% effectiever voor leadgeneratie vanuit advertenties dan andere social media en B2B-marketeers beoordelen LinkedIn als het belangrijkste sociale-mediaplatform voor contentmarketing. LinkedIn-gebruikers bezoeken een B2B-website 4x vaker dan Facebook-gebruikers en LinkedIn genereert het hoogste bezoekerspercentage-conversiepercentage (3x hoger dan Twitter en Facebook). 49% onderzoekt leveranciers via LinkedIn-profielen en 44% zegt potentiële leveranciers gevonden te hebben via ‘gedeelde connecties’ op LinkedIn. Kortom … social media voor B2B begint bij LinkedIn.

conclusie_

Hoe word je een blijvertje?

Wil je mensen boeien op social media? Zet dan dus eerst een platform of kanaal neer waarnaar mensen terugkomen. Wees duidelijk wat ze bij je kunnen vinden en bied informatie aan.

Belangrijk is om via social media vooral je expertise onder de aandacht te brengen van een brede doelgroep. Expertise is immers wat je uiteindelijk verkoopt, toch?

Kijk dus eens naar een contentstrategie die je baseert op je expertise. Sommigen noemen het Thought Leadership, en dat kan gelden voor een product of dienst, een persoon met een visie of een bedrijf met een missie.

Hoe dan ook: ook bij social media voor B2B draait het om een consistent verhaal vertellen waar een ander echt wat aan heeft. Anders kan het veel beter zijn om het getwitter en getwetter lekker aan anderen over te laten en je te richten op kanalen waar je klanten wel de rust en interesse hebben om jouw informatie tot zich te nemen.

Dat is onze ervaring.

other stories_

Genomineerd voor de Dutch Marketing Awards 2019!

Waar moet je aan denken bij een toegankelijke website?

We maken gebruik van functionele cookies voor een goede werking van onze website. Als je verdergaat op onze website ga je akkoord met deze cookies. Meer weten, bekijk dan onze privacyverklaring.