rijksoverheid_

rijksoverheid_

Content voor onze samenleving

Hoe zorg je ervoor dat je duidelijk communiceert en écht contact maakt met iedere doelgroep? Daarvoor is allereerst duidelijke en toegankelijke informatie nodig; daar hebben mensen recht op.

Daarnaast is het zaak die informatie te vertalen naar toegankelijke communicatiemiddelen, B1-teksten, heldere rapportages of inspirerende verhalen met een menselijk gezicht vanuit een inclusieve basis.

Al meer dan 20 jaar ondersteunt Voxx het brede spectrum van onze overheid. Dat levert ervaring, inzichten en ideeën op. Die delen we graag met u.

Download trends en inspiratie >>

Selectie van voorbeelden (web)redactie en advies

Er is veel mogelijk binnen de richtlijnen van de overheid. Hieronder ziet u een kleine greep van het werk van onze (web)redacteuren en adviseurs op het gebied van online en offline contentproducties.

buitenlandse zaken_

Online, realtime OS rapportages

Het ministerie van Buitenlandse Zaken wil de resultaten van Ontwikkelingssamenwerking eenduidig en helder presenteren. Aan de Kamer en het algemeen publiek. Daarvoor moeten alle rapportages van – dan nog – meer dan 80 verschillende pdf’s, grafieken, tabellen en teksten van de verschillende programma’s als één geïntegreerde rapportage worden neergezet.

Alles komt samen in één online rapportage, volledig webbased en 100% responsive. Data wordt gevisualiseerd en kan realtime worden aangepast. De rapportage wordt in het Nederlands en in het Engels gepubliceerd.

Alle content, van visualisaties tot en met redactie, sluit aan bij de doelen van het ministerie. Na de editie van 2016 (alleen nog als interactieve pdf beschikbaar) verschijnen 2017, 2018 en 2019 van onze hand.

Bekijk de online rapportage 2019 >>

cibg_

Magazine van en voor medewerkers

In 2020 bestaat het CIBG 25 jaar. Daarom geeft de uitvoeringsorganisatie van VWS een jubileummagazine uit waarin zoveel mogelijk facetten van de organisatie worden gevierd.
 
Vanuit een creatieve brainstorm ontstaat een afgewogen redactieplank. Vanuit drie communicatiepijlers worden de kernwaarden in het zonnetje gezet en krijgen concreet ‘smoel’.
 
Zo ontstaat een magazine over, voor en vooral door het CIBG. Van donorregister tot het bureau medicinale cannabis: het magazine viert alle CIBG-medewerkers die werken vanuit de enorme betrokkenheid bij wat ze doen. De verhalen benadrukken het maatschappelijke belang en gewicht van hun werk.
 
Het was een voorrecht om alle verhalen op te tekenen.

Download het magazine >>

subsidieregeling_

Interactieve infographic: minder vragen

Interactieve SEEH Infographic - infographics.rvo.nl

De subsidieregeling energiebesparing eigen huis (SEEH) is populair. Helaas komen er ook foutieve aanvragen binnen evenals uiteenlopende vragen. Dat leidt tot extra werk of soms zelfs overlast bij de servicedesk.

Veel vragen en verkeerd ingevulde formulieren zijn te voorkomen. Mits de informatie helder en duidelijk wordt gecommuniceerd. Daarbij kan een interactieve webbased infographic ondersteunen.

Via een heldere leesstructuur met verschillende informatie-onderdelen en een online checklist kan iedere bewoner vooraf al bekijken of hij/zij in aanmerking komt voor de subsidie en welke spelregels er gelden.

Dat leidt tot minder foutieve aanvragen (en frustraties) bij huiseigenaren en een afname van telefonische ondersteuning van de helpdesk.

bioplastics_

Online en offline communiceren

Infographic bioplastics English campagne

De Rijksdienst voor Ondernemend Nederland (RVO) communiceert, informeert en activeert ondernemers – op zeer uiteenlopende terreinen. RVO ambieert onder meer om retailers beter te informeren over bioplastics. Inkopers van diverse supermarktketens blijken vraagtekens te hebben bij bioplastics waardoor het nauwelijks wordt ingezet.

Feiten en fabels over bioplastics lopen bij de doelgroep door elkaar. Vanuit een uitgebreid doelgroepenonderzoek bij de retailorganisaties komen inzichten naar boven die vertaald worden naar een online magazine, een infographic en artikelen in de media. Ook worden ronde tafelgesprekken met de doelgroep georganiseerd.

Met het oog op de doelgroep verschijnen de communicatiemiddelen zowel in het Nederlands als in het Engels.

Bekijk het online magazine >>

erfgoed_

Website en social media onderhoud

CampagneBeeld_Social Media Brabants erfgoed

Voor de provincie Noord-Brabant is het erfgoed een belangrijke pijler van de identiteit. Daarvoor wordt de bevolking uitgenodigd om zelf verhalen aan te dragen. Dat vraagt om intensieve redactie van het nieuwe erfgoedplatform.

Het platform wordt ontwikkeld vanuit vier pijlers: innovatie, bestuur, bevochten en religie.

Via interviews met uiteenlopende burgers ontstaat een persoonlijke informatieplatform door en voor de provincie zelf. De redactie redigeert aangeleverde content en vult de website met alle mooie verhalen.

Ook creëert de provincie aandacht op social media via verschillende kanalen zoals Facebook, Twitter en Instagram.

kennisnet_

Kompas voor de toekomst

Technologiekompas van Kennisnet Onderwijs

Kennisnet (OCW) schrijft iedere twee jaar het Technologiekompas. Het doel: schoolbesturen helpen onderzoeken hoe technologie kan bijdragen aan de ambities van het onderwijs.

Want er kan technisch heel veel, maar hoe blijft je door de IT-bomen het onderwijsbos zien? Het Technologiekompas presenteert daarom overzichtelijk welke technologische ontwikkelingen echt relevant zijn voor ons toekomstig onderwijs. Ook biedt het kompas concrete handvatten in de vorm van modellen en diverse adviezen om de technologische ontwikkelingen in het onderwijs te implementeren.

Het kompas kent een interactieve navigatie in de pdf zelf waardoor informatie eenvoudig te vinden is, maar linkt ook naar externe informatiebronnen om de doelgroep verder te helpen.

Download hier het technologiekompas >>

corbey_

Redactie, social en website

Advies rapport Commisie Corbey

De Commissie Corbey is verantwoordelijk voor het verstrekken van adviezen aan de overheid over duurzaamheidsvraagstukken rondom biomassa. De adviezen worden gedeeld via publicaties, website en social media.

De redactie is verantwoordelijk voor de opmaak en publicatie van de adviezen en alle website- en social mediabeheer. Ook zijn we ‘ghostwriter’ voor voorzitter Dorette Corbey en onderhouden haar persoonlijke social media profiel.

In 2016 zit het werk voor de commissie erop. Ter gelegenheid van het einde van de opdracht verschijnt een interactieve pdf-publicatie die terugblikt op zeven jaar van resultaten en  bijdragen aan de biobased economy. (De website is inmiddels offline)

Download de interactieve eindrapportage (pdf) >>

luchtmacht_

Vernieuwing website en alle vliegbases

De Koninklijke Luchtmacht heeft een uitgebreide website en deze was sterk verouderd. Niet alleen de website zelf maar ook  alle (dan nog zelfstandige) websites van de vliegbases en onderdelen moeten vernieuwd. Een enorm karwei: alle bestaande content wordt geïnventariseerd, aangevuld en/of vernieuwd worden.

Vanwege de stringente opleverdata, complexiteit van de opdracht en gevoeligheid van de informatie vraagt de communicatieafdeling een team van vaste redacteuren dat ook ad hoc kan bijspringen waar nodig.

Gedurende 3 jaar ondersteunen we de redactiecapaciteit met een team van vier tot zes redacteuren die zowel de hoofdwebsite als de websites voor alle vliegbases in Nederland aanpassen.

defensie_

Onderdelen website vernieuwen

Het ministerie van Defensie wil enkele website-onderdelen vernieuwen. Daarvoor zijn twee webredacteuren nodig die 3 à 4 dagen per week de communicatieafdeling ondersteunen.
 
Voor de  nieuwe onderdelen werken we ook intensief samen met de externe IT-leverancier die op dat moment verantwoordelijk is voor een verbetertraject en de implementatie van de nieuwe website.
 
Gedurende 1 jaar werken we als externe webredacteuren samen met de communicatieafdeling van het ministerie om de site-onderdelen te vernieuwen.

uitgelichte cases_

Van redactie, advies en teksten tot en met campagnes en video's

Ontwikkelingssamenwerking in één geïntegreerde rapportage: hoe?

Meer overheid en gelieerde cases

klanten_

voor wie we (ook) werken_

We maken gebruik van functionele cookies voor een goede werking van onze website. Als je verdergaat op onze website ga je akkoord met deze cookies. Meer weten, bekijk dan onze privacyverklaring.