Campagne water besparen met Vitens

opdracht_

Vitens is het grootste drinkwaterbedrijf in Nederland, verantwoordelijk voor de levering van drinkwater aan ongeveer 6 miljoen mensen en bedrijven in de provincies Friesland, Gelderland, Flevoland, Utrecht en Overijssel, plus delen van Drenthe en Noord-Holland.

Vitens ontwikkelde een ‘waterbesparingspakket’ vol tips en materialen. Met activerende content wilde het drinkwaterbedrijf onderwijsinstellingen stimuleren zuiniger om te gaan met water. De opdracht aan Voxx was duidelijk: bedenk een aanpak waarmee Vitens de juiste mensen binnen scholen bereikt, hen informeert én aanzet tot actie: het bestellen van een pakket. En dat binnen een strak tijdsbestek, met een beperkt campagnebudget. 

We ontwikkelden voor Vitens een campagnestrategie rondom drinkwaterbesparing, gericht op hogere onderwijsinstellingen. Dit bleek een lastig te bereiken doelgroep zonder bestaande contacten of mailinglijst. Met een slimme combinatie van storytelling, LinkedIn-campagnes en persoonlijke opvolging zorgden we voor zichtbaarheid én resultaat. Een geslaagde case over gedragsverandering, doelgroepbenadering en het bouwen van een campagne vanaf nul. 

"Wat we heel sterk vonden, was de combinatie van strategie, creatie en directe opvolging. De aanpak met pilots, content en een belactie in één lijn maakte het verschil. En we hebben nu goed zicht op een doelgroep die we eerder nauwelijks bereikten."

Meis ten Westenend (Beleidsadviseur Klantinteractie & -Service, Vitens)

Vitens logo

De strategie: goed voorbeeld doet goed volgen

peer to peer strategie

Vanuit een doelgroeponderzoek zetten we de campagnestrategie op. We bedachten een peer-to-peer campagne met als basis de doelgroep-peers die eerder hadden meegedaan aan pilots. Hun verhalen vormden de basis om hun ‘collega’s’ in andere onderwijsinstellingen te laten zien welke resultaten mogelijk zijn met het drinkwaterbesparingspakket van Vitens.

Via de campagnepagina op de website van Vitens zijn de verhalen van de peers d.m.v. interviews uitgerold. Ook zetten we in op zichtbaarheid via betaalde LinkedIn-campagnes, gericht op facilitymanagers, duurzaamheidscoördinatoren en locatiemanagers. In korte tijd bouwden we een doelgroepenlijst van 340 relevante contactpersonen. 

gebruik van herkenbare voorbeelden en visuele content

We ontwikkelden aantrekkelijke visuals en campagnematerialen. Niet alleen de mooie materialen uit het waterbesparingspakket zijn ingezet, ook de peers werden belangrijke gezichten van de campagne. Zo ontstond geloofwaardigheid, herkenning en hoge doorklikpercentages. 

persoonlijke opvolging via een belactie

Ondanks een persbericht, website en online campagnes bestelden niet alle onderwijsinstellingen binnen 3 maanden een waterbesparingspakket. Daarom besloten we op basis van data uit de campagnes om ook gericht te gaan bellen.

Geen cold calling, maar warme opvolging bij geïnteresseerden. De combinatie van content én direct contact bleek vruchtbaar. Het leverde niet alleen een afname van extra pakketten op maar gaf ook veel inzicht in de doelgroepen en hun vragen of voorkeuren. Deze informatie kan Vitens bij andere campagnes weer goed inzetten.

"Het was een prettig hoe Voxx ons heeft meegenomen in de campagne. Ze ontzorgden volledig, schakelden snel en dachten altijd drie stappen vooruit. We hebben niet alleen een mooi resultaat behaald, maar ook ervaren of we dit soort campagnes kunnen inzetten voor andere doelgroepen."

– Dorien de Vries (Senior Adviseur Communicatie, Vitens)

van bereik naar actie

  • 3600+ unieke bereikte personen, waarvan 340 zeer specifiek getarget 
  • CTR van 1,5%, ruim boven LinkedIn-benchmark 
  • 13 instellingen bestelden in totaal 18 pakketten, waaronder Universiteit Utrecht, Wageningen UR en Saxion 
  • Concrete inzichten in gedrag, bezwaren en timing per doelgroep

Een bewezen aanpak voor toekomstige campagnes richting andere sectoren 

ook werken aan gedragsverandering of doelgroepactivatie?

Of je nu werkt voor een overheidsinstantie, drinkwaterbedrijf of maatschappelijke organisatie: Voxx helpt je van doelgroepinzicht tot conversie. Met slimme strategie, scherpe content en zichtbare impact. 

Vitens Saxion Be Water Wise

meer_

Airborne genomineerd voor Dutch Marketing Awards

Ook scoren met content in de high tech industrie?

cases_

Vlees noch vis? Klopt! Het is soja, van Ojah. Lees meer over wat deze innovatieve organisatie weet te maken van water en sojabonen.

Innovatie, duurzaamheid en internationaal ondernemen: ook bij RVO schrijft Voxx pakkende content voor ondernemers.

We maken gebruik van functionele cookies voor een goede werking van onze website. Als je verdergaat op onze website ga je akkoord met deze cookies. Meer weten, bekijk dan onze privacyverklaring.