Blog door
Renée Hoekzema

Eén beeld zegt meer dan 10 blogs

Scrollend op mijn telefoon glijden mijn ogen langs de moestuin van de buurvrouw. Wat een prettig en ecologisch verantwoord mens. Vervolgens komt de nieuwe Tesla met daar tegenaan leunend de nieuwe vrouw van een oud-collega in zicht. Wat een patser. Ronduit overdreven. Aan het eind van de avond zijn mijn ogen talloze visuele indrukken rijker en ben ik, als we de wetenschap mogen geloven, zo’n 5000 keer blootgesteld aan allerlei merken en advertenties. In deze blog lees je waarom beeld oppermachtig is en hoe je op effectieve wijze visueel communiceert.

Beeld en het brein

Hoe komt het toch dat één beeld meer zegt dan 1000 woorden? Of 10 blogs, als we dit spreekwoord lichtelijk overdrijven? Dat heeft alles te maken met ons brein dat bij uitstek gemaakt is voor visuele informatie. Maar liefst de helft van onze hersenen houdt zich direct of indirect bezig met het verwerken van beeld. Wat ‘breinbrekende’ cijfers:

  • Gemiddeld lezen we maar 20% van de tekst op een webpagina.
  • Ons brein verwerkt beeld uitzonderlijk snel. MIT-wetenschappers hebben aangetoond dat het brein 0,013 seconde nodig heeft om beelden te herkennen.
  • Beelden hebben een blijvende impact. Uit een studie blijkt dat mensen na 3 dagen slechts 10-20% onthouden van gesproken of geschreven content. Zodra je daar beeld aan toevoegt schiet de retentie omhoog tot 65%.
  • Beelden maken complexe of abstracte begrippen behapbaar. Door aan een tekst beeld toe te voegen, verbetert het begrip met 89%
  • Social posts die beelden bevatten, genereren 650% meer engagement dan berichten met alleen tekst.
  • Uit een enquête onder B2B-kopers blijkt dat 95% van hen behoefte heeft aan kortere en voornamelijk visuele content.  
  • 70% van de B2B-kopers en -onderzoekers kijkt een video tijdens het aankoopproces.

Pas op voor storende signalen

Beelden geven in een fractie van een seconde signalen af die dagen later nog even vers in het geheugen liggen. Daarom is het belangrijk om niet het verkeerde signaal af te geven, zoals mijn oud-collega deed. Een foto van enkel de Tesla had ik toegejuicht. Wat fijn dat je na al die jaren van hard werken je droomauto hebt kunnen bemachtigen, was een mogelijke reactie geweest. Of, als hij alleen een selfie met zijn nieuwe vriendin had gepubliceerd, had ik de twee tortelduifjes een gelukkig samenzijn kunnen wensen. Maar die combinatie snelle-auto-mooie-vrouw kwam niet helemaal goed aan. Tenzij pocherig het gewenste resultaat was.

Maar hoe zet je beeld dan wél effectief in?

Zorg dat jouw beeld- en designkeuzes in lijn zijn met je identiteit of merk en de boodschap die je wilt verkondigen. Om de juiste keuzes te maken, is het belangrijk dat je jezelf vóóraf een paar existentiële vragen stelt. Wie ben ik? Of: Waar staat mijn merk voor? Wie vormen de doelgroep? Wat wil ik bereiken? Om toch weer even terug te komen op mijn oud-collega: behoor ik wel tot zijn doelgroep? Misschien deed de foto het bijzonder goed bij zijn vriendenkring.

Vervolgens maak je designkeuzes. Die gaan in eerste instantie over het middel; een illustratie is doorgaans ludieker dan een foto, en een infographic is overzichtelijk en toegankelijk, maar gaat in de regel minder de diepte in dan een video. Ook denk je na over details als kleur en lettertype. Comic sans in regenboogkleuren werkt wellicht voor een winkelier in baby- en peuterartikelen, maar een hightech B2B-bedrijf zal meer gebaat zijn bij een gewichtige sans serif en koelere tonen, wellicht in combinatie met één contrasterende kleur.

Welke beeldkeuzes passen bij jou?

Op een bepaalde manier zijn we allemaal meesters in de beeldtaal. We worden immers ons leven lang blootgesteld aan visuele content. We weten wanneer we iets mooi vinden, of lelijk. Helder of vaag. En de meesten van ons creëren er zelf op los. Toch is het maken van de juiste beeldkeuzes moeilijk als je geen grafische opleiding hebt genoten.

Gelukkig kan je er wel feeling voor krijgen. Zelf heb ik aan het begin van mijn loopbaan veel geleerd door simpelweg te kijken naar hoe succesvolle B2B-bedrijven het doen. En niet door vluchtig te scannen – want dat doen we allemaal – maar door beelden te ontleden en de individuele elementen te analyseren. Wat vind ik van dit beeld? Welke ingrediënten maken dat ik dit vind? Door zorgvuldig te observeren, leer je van de beelden om je heen. En dat helpt je weer in het maken van eigen beeldkeuzes: of je dat nu zelf doet, of daarvoor professionele hulp inroept.

Visueel communiceren in de B2B: 5 tips.

Als B2B-professional zet je beeld in om technische en complexe informatie behapbaar te maken voor klanten. Door consistent te zijn in stijl- en designkeuzes, werk je aan je positionering en herkenbaarheid. Til je visuele communicatie naar een hoger niveau met deze 5 tips.

  1. Inhoud > esthetiek. Iets kan er flitsend uitzien, maar de plank volledig misslaan. Voorop staat dat je je boodschap op heldere wijze communiceert. Een sterk beeldconcept is cruciaal.
  2. Wees consistent in je beeldkeuze. Maak je veel gebruik van illustraties, hanteer dan één stijl, bijvoorbeeld door alles bij dezelfde illustrator te houden. Ook foto’s kunnen één toon aanhouden die past bij je bedrijf.
  3. Pas op voor stockfoto’s die er te gelikt uitzien. Mensen zullen zich niet snel herkennen in een tandpastaglimlach en een duim omhoog. Beelden moeten authenticiteit uitstralen.
  4. Al zegt één beeld meer dan 1000 woorden, prop geen 1000 elementen in één design. Teksten en beelden hebben lucht nodig om tot hun recht te komen. Leer informatie te filteren en keuzes te maken. Dat scheelt je vormgever een hoop grijze haren.
  5. Hergebruik tekstuele content. Blader door blogs, brochures en white papers en selecteer de belangrijkste feiten, zinnen of statistieken. Recycle teksten door deze visueel te vertalen naar video's of infographics.