verhaalvormen_

Spelen met storytelling: in welke vorm frame je jouw verhaal?

Verhaalvormen: creativiteit is de enige grens toch? Een verhaal kun je op wel honderd verschillende manieren opschrijven. Iedere vertelvorm heeft daarbij weer een ander effect op de lezer. We hebben een paar formats op een rijtje gezet voor je. Welke verhaalvormen zijn er?

insteek

persoonlijk_

voorwoord

Vaak een vooruitblik of terugblik vanuit de directeur, initiatiefnemer of leidinggevende

column

Een verhaal vertelt vanuit de ik-vorm, met eigen waarnemingen of meningen

anekdote

Informatie of een ervaring delen via een (of meerdere) prikkelende of amusante vertelling

blog

Informele stijl, geeft de lezer het gevoel alsof je hem/haar over de schouder laat meekijken

vertellend_

artikel

Een beschouwende, objectieve, journalistieke insteek (feiten, bronvermelding)

interview

Iemand via quotes aan het woord laten, om zoiets uit te leggen of jouw boodschap kracht bij te zetten

dubbelinterview

Twee mensen aan het woord laten: ze reageren op elkaar, of op een stelling, vraag of onderwerp. Of zo opgeschreven alsof ze elkaar interviewen

full quote

Een algemene inleiding met introductie, waarbij vervolgens de rest van het artikel als één quote is geschreven

vraag & antwoord

Format waarbij de tussenkop een vraag is, en daaronder het antwoord staat (al dan niet in full quote, zonder quotes of een mix)

diepgaand_

reportage

Objectieve verslaglegging waarbij je meerdere bronnen aanhaalt

verslag of sfeerverhaal

Een verhalende of beschrijvende techniek, meestal geschreven in de derde persoonsvorm

nieuwsverhaal

Kort artikel met focus op nieuwsevent: bondig, feitelijk en eventueel met diverse bronnen(experts) aan het woord

achtergrond- of visieverhaal

Een ‘hoog over’ verhaal: uiteenzetting van de visie of missie van het bedrijf of van een specifiek onderwerp. Meestal in wij-vorm

luchtig_

tips & tricks

Een artikel waarin je een aantal tips of geleerde lessen opsomt, bijvoorbeeld in bulletpoints

facts & figures

Een vorm waarbij je in hele korte tekstjes feiten en resultaten opsomt. Dit gaat echt om hapklare content. Kan ook als infographic

lijstje

Bijvoorbeeld: ‘Deze 7 trends gaan in 2021 het verschil maken’ of ‘In 5 stappen naar een succesvolle samenwerking’

ingezonden brief

Een reactie of bijdrage van een lezer

other stories_

De reis van de held: een stappenplan voor B2B-storytelling

Goede tekst nodig passend bij je doelgroep? Denk aan je tone of voice!

We maken gebruik van functionele cookies voor een goede werking van onze website. Als je verdergaat op onze website ga je akkoord met deze cookies. Meer weten, bekijk dan onze privacyverklaring.