verhaalvormen_
Spelen met storytelling: in welke vorm frame je jouw verhaal?
Verhaalvormen: creativiteit is de enige grens toch? Een verhaal kun je op wel honderd verschillende manieren opschrijven. Iedere vertelvorm heeft daarbij weer een ander effect op de lezer. We hebben een paar formats op een rijtje gezet voor je. Welke verhaalvormen zijn er?
insteek
persoonlijk_
voorwoord
Vaak een vooruitblik of terugblik vanuit de directeur, initiatiefnemer of leidinggevende
column
Een verhaal vertelt vanuit de ik-vorm, met eigen waarnemingen of meningen
anekdote
Informatie of een ervaring delen via een (of meerdere) prikkelende of amusante vertelling
blog
Informele stijl, geeft de lezer het gevoel alsof je hem/haar over de schouder laat meekijken
vertellend_
artikel
Een beschouwende, objectieve, journalistieke insteek (feiten, bronvermelding)
interview
Iemand via quotes aan het woord laten, om zoiets uit te leggen of jouw boodschap kracht bij te zetten
dubbelinterview
Twee mensen aan het woord laten: ze reageren op elkaar, of op een stelling, vraag of onderwerp. Of zo opgeschreven alsof ze elkaar interviewen
full quote
Een algemene inleiding met introductie, waarbij vervolgens de rest van het artikel als één quote is geschreven
vraag & antwoord
Format waarbij de tussenkop een vraag is, en daaronder het antwoord staat (al dan niet in full quote, zonder quotes of een mix)
diepgaand_
reportage
Objectieve verslaglegging waarbij je meerdere bronnen aanhaalt
verslag of sfeerverhaal
Een verhalende of beschrijvende techniek, meestal geschreven in de derde persoonsvorm
nieuwsverhaal
Kort artikel met focus op nieuwsevent: bondig, feitelijk en eventueel met diverse bronnen(experts) aan het woord
achtergrond- of visieverhaal
Een ‘hoog over’ verhaal: uiteenzetting van de visie of missie van het bedrijf of van een specifiek onderwerp. Meestal in wij-vorm
luchtig_
tips & tricks
Een artikel waarin je een aantal tips of geleerde lessen opsomt, bijvoorbeeld in bulletpoints
facts & figures
Een vorm waarbij je in hele korte tekstjes feiten en resultaten opsomt. Dit gaat echt om hapklare content. Kan ook als infographic
lijstje
Bijvoorbeeld: ‘Deze 7 trends gaan in 2021 het verschil maken’ of ‘In 5 stappen naar een succesvolle samenwerking’
ingezonden brief
Een reactie of bijdrage van een lezer