36 B2B-vragen om verliefd te worden

Hoe zorg je dat iemand verliefd wordt op jouw 'brand'?

Van 36 liefdesvragen naar 36 B2B-relatievragen

Misschien ken je de beroemde “36 vragen om verliefd te worden”: vragen die zó goed zijn dat mensen zich sneller verbonden voelen. Wij vroegen ons af: werkt dit principe in B2B net zo goed? Mits je de vragen vertaalt naar de context van je doelgroep, natuurlijk …

De ‘hofmakerij’ in B2B: van eerste aandacht tot samenwerking

Kijk, als je iemand leert kennen, dan vraag je niet meteen om te trouwen. Toch zijn er enorm veel marketeers die op deze manier een blauwtje lopen. Heb je een whitepaper gedownload, krijg je meteen een sales rep aan de telefoon. Om gek van te worden!

Een relatie bouw je langzaam op. Ook met een B2B-klant. Daarom keken we naar de 36 ‘love’ vragen. Hoe kun je die nou slim inzetten?

Daarvoor hebben we ze gekoppeld aan het klassieke AIDA-model: Attention, Interest, Desire, Action. Zie het als fases van de zakelijke hofmakerij. Hoe ziet dat er ongeveer uit? We houden het even bij 15 vragen – maar je begrijpt het idee. Wees dus creatief en maak er je eigen 36 B2B-vragen van.

1. Attention – de eerste kennismaking

Een lekkere openingszin: daarmee trek je als content Casanova de aandacht van je doelgroep. Denk aan content die prikkelt, uitdaagt en nieuwsgierig maakt. Bijvoorbeeld vragen als:

  • Als je een zakelijke lunch mocht hebben met een visionair uit jouw industrie, wie zou dat zijn en waarom?
  • Hoe maak jij je baas nou echt blij aan het einde van het jaar?
  • Hoe vaak schrijf jij een klantvoorstel volledig met AI?
  • Als je moet kiezen tussen een bak met contentbagger tegen een heerlijk lage prijs, of een klein contentpareltje met effect tegen een hoge prijs – welke?
  • Visuele test: liever A of B – of maakt dat jou niet uit? Waarom?

Dit zijn uitstekende startpunten voor korte LinkedIn-posts, polls, blogs of open vragen in webinars.

2. Interest – het verdiepende gesprek

De eerste stap is gezet. Men vindt je op het eerste gezicht wel leuk. Maar dat is natuurlijk niet voldoende. Nu wil je dat mensen geïnteresseerd in je blijven. Je gaat dieper in op hun realiteit, processen en uitdagingen:

  • Hoe bereid je je voor op belangrijke zakelijke gesprekken of pitches?
  • Wat maakt een samenwerking met een leverancier voor jou waardevol?
  • Wat is jouw grootste uitdaging in het overtuigen van jouw interne stakeholders?

Dit soort vragen kun je perfect gebruiken in interviews, klantcases en paneldiscussies. Hier ontstaan de verhalen die jouw thought leadership dragen.

3. Desire – vertrouwen en voorkeur opbouwen

Je merkt het: de klant praat eigenlijk graag met je verder maar weet nog niet zeker of dit hem wordt. In deze fase gaat het om geloofwaardigheid en emotie achter de ratio:

  • Hoe zorg je ervoor dat je zeker weet dat je de juiste beslissing neemt?
  • Wat maakt jouw product/dienst geloofwaardig en betrouwbaar voor jouw klanten?
  • Hoe belangrijk is persoonlijke interactie in jouw besluitvormingsproces?
  • Wat zou jou motiveren om een langdurige samenwerking aan te gaan?

Dit zijn goudmijnen voor content over merkbelofte, service, support, onboarding en partnership.

4. Action – een concreet aanzoek

Tot slot: hoe ziet een volgende stap er uit? Dan kom je uit bij vragen als:

  • Hoe bepaal je of een investering in onze technologie de moeite waard is?
  • Wat zijn jouw belangrijkste criteria bij het selecteren van een strategische partner zoals wij?
  • Welke concrete stappen zouden we nu al kunnen zetten om jouw baas te overtuigen?

Dit is content voor decision makers: duidelijke proposities, ROI-verhalen, vergelijkingen, beslisframes.

Hoe je deze 36 B2B-vragen slim verwerkt in je content

Deze B2B-vragen zijn geen enquête. Het zijn bouwstenen voor je redactionele kalender. Je kunt ze op verschillende manieren inzetten:

  • Interviews en klantcases
    Gebruik de vragen als leidraad voor podcasts, video-interviews of diepgaande geschreven klantverhalen. Je krijgt er scherpere quotes en eerlijkere inzichten door.

  • Whitepapers en rapporten
    Verzamel antwoorden uit verschillende gesprekken en bundel ze tot een branche-analyse: trends, knelpunten, kansen, best practices.

  • Blogartikelen en LinkedIn-serie
    Neem één vraag per artikel en schrijf daar een scherpe, niche-specifieke analyse omheen. Zo bouw je een herkenbare reeks op.

  • Webinars en paneldiscussies
    Laat experts live reageren op een selectie van vragen. Dat levert spanning, ongelijkheid in meningen en dus interessante content op.

  • E-mailcampagnes en nurturingflows
    Gebruik de vragen als gespreksstarter in e-mails: “Hoe ga jij om met X?” en koppel daar content aan die antwoord geeft of voorbeelden laat zien.

De kern: aandacht van een klant moet je verdienen

Een effectieve contentmarketingstrategie voor B2B-nichespelers draait niet om snelle conversies, maar om het opbouwen van langdurige relaties. Het lijkt de liefde wel. Het gaat namelijk helemaal niet om jou. Niemand wil daten met “ een thought leader”. Goede content en briljante marketing draaien er vooral om dat jij structureel betere klantgesprekken voert dan je concurrent.

Door scherpe, relevante klantvragen centraal te zetten in je content, gebeuren er drie dingen:

  1. Je leert je doelgroep beter kennen dan wie dan ook.
  2. Je content sluit veel beter aan op hun echte beslisdilemma’s.
  3. Je positioneert je vanzelf als serieuze gesprekspartner, niet als leverancier nummer 7 in de rij die het liefst over zichzelf babbelt. [boring!]

Wil je dit verder uitwerken voor jouw niche, liefst met concrete formats, vragenlijsten en een contentplan dat past bij je doelgroep? Dan is dit precies het soort strategie waar we graag samen met je over meedenken.

other stories_

Hoe bouw je een effectieve B2B pipeline?

De reis van de B2B held: een stappenplan voor B2B-storytelling

We maken gebruik van functionele cookies voor een goede werking van onze website. Als je verdergaat op onze website ga je akkoord met deze cookies. Meer weten, bekijk dan onze privacyverklaring.