Social media voor B2B

Onder de aandacht komen bij leads en prospects: social media vormt vaak de basis voor het eerste contact. Iedereen gebruikt het: we staan ermee op en gaan ermee naar bed. Dat maakt van social media een ideaal middel om gemakkelijk een groot publiek te bereiken. Maar hoe zet je social media effectief in voor B2B? Welke keuzes maak je en via welke kanalen bereik jij je doelgroep het beste?

  • Breed publiek
  • Overal toegankelijk
  • Hoge engagement
  • Online content delen
  • Zet aan tot actie
  • Social media campagne

Wat doe je met social media als B2B je doelgroep is?

Social media en B2B: het is behoorlijk uitdagend. Want de DMU's die men het liefst wil bereiken, zijn vaak C-level. En juist die zitten niet de hele dag op social media. Wat is dan eigenlijk de waarde van social media? En hoe zet je die voor B2B effectief in? 

Tip van de dag

Wij geloven dat social media in B2B geen doel op zich is. Het oorspronkelijke 'sociale' aspect van deze media (écht direct contact met je klant) is namelijk vaak ontzettend lastig te bewerkstelligen. Zeker omdat veel mensen in B2B, en al helemaal op C-level, weinig tot niet (professioneel) op social media zitten. Dat maakt directe interactie met je klant lastig: weinig CEO's zullen social media gebruiken om te communiceren met potentiële leveranciers. 

Extra reclamezuil of inhoudelijke expert?

Social media worden daarom vaak ingezet als extra reclamezuil. Het gaat vooral om zenden. Nou hoeft dat niet per se slecht te zijn: als de informatie die je zendt, ook echt het hart van je doelgroep raakt. Maar volgers 'winnen' om de volgers, alleen inzetten op meer bereik of een tsunami aan borstklopperij de wereld in sturen: het gaat je niet veel verder helpen.

Hoe word je een blijvertje?

Probeer dus eerst een platform of kanaal te creëren waar mensen naar terugkomen. Wees duidelijk wat men bij je kan vinden. Bied informatie aan, gratis. En breng via social media vooral je expertise onder de aandacht. Expertise waar anderen gebruik van kunnen maken. Dat is immers wat je uiteindelijk verkoopt, toch? Kijk dus eens naar een strategie die je baseert op je expertise. Sommigen noemen het Thought Leadership, en dat kan gelden voor een product of dienst, een persoon met een visie of een bedrijf met een missie.

Hoe dan ook: ook bij B2B social media draait het om een consistent verhaal vertellen waar een ander echt wat aan heeft. En anders kan het veel beter zijn om het getwitter en getwetter lekker aan anderen over te laten, en je te richten op kanalen waar je klanten wel de rust en interesse hebben om jouw informatie tot zich te nemen.

Is onze ervaring.

Cijfers: welke social media voor B2B?

70%

B2B marketeers gebruiken social media

Meer dan 70% van B2B marketeers verspreidt bedrijfsinformatie via een van de "Big 4": LinkedIn, Twitter, Facebook en YouTube. 54% zegt leads te genereren via sociale media. Het gemiddelde B2B-bedrijf heeft zo'n zes social medianetwerken. 80% van B2B-marketeers heeft een specifieke social media-strategie, maar 32% heeft dit ook echt vastgelegd als basis om vanuit te werken.

91%

Linkedin is dé B2B bron

91% van B2B executives kiest voor LinkedIn als primaire bron voor nieuws en relevante content (64% kiest voor online nieuwsbronnen en 29% voor Twitter). Het staat op de tweede plaats na e-mail. Zo'n 80% van relevante leads is afkomstig van LinkedIn, het is 227% effectiever voor leadgeneratie vanuit advertenties dan andere social media en B2B-marketeers beoordelen LinkedIn als het belangrijkste sociale-mediaplatform voor contentmarketing. LinkedIn-gebruikers bezoeken een B2B-website 4x vaker dan Facebook-gebruikers en LinkedIn genereert het hoogste bezoekerspercentage-conversiepercentage (3x hoger dan Twitter en Facebook). 49% onderzoekt leveranciers via LinkedIn-profielen en 44% zegt potentiële leveranciers gevonden te hebben via 'gedeelde connecties' op LinkedIn. Kortom ...

71%

Twitter voor productlancering

77% van B2B-marketeers gebruikt Twitter om inhoud te verspreiden. 71% van de B2B-technologiemarketeers zegt dit medium te gebruiken als hun belangrijkste sociale mediaplatform voor productlancering. Twitter wordt vooral gebruikt voor pr-doeleinden en is onder journalisten nog steeds het belangrijkste nieuwsplatform.

59%

YouTube voor B2B

59% van B2B-marketeers gebruikt YouTube om inhoud te verspreiden. Het is momenteel de tweede zoekmachine na Google en het vierde meest effectieve B2B-kanaal dat marketeers gebruiken na email, LinkedIn en print. 73% van de B2B-marketeers zegt dat video een positieve invloed heeft op de ROI. Vooral voor webinars is YouTube een interessant kanaal waar klanten op zitten te wachten.

Bronnen en meer leesvoer:

  • https://contentmarketinginstitute.com/research/
  • https://contentmarketinginstitute.com/2019/10/success-differentiators-b2b-research/
  • https://www.hubspot.com/marketing-statistics
  • https://blog.hootsuite.com/linkedin-statistics-business/
  • https://www.socialmediatoday.com/news/18-linkedin-stats-from-2019-to-guide-your-social-media-strategy-in-2020-in/567930/
  • https://www.weidert.com/blog/statistics-about-b2b-social-media-usage
 

Ook een groter publiek bereiken?